'Gekroonde hoofden': een historische roman over intriges in het dubbelklooster van Maria Troon

De Zuidelijke Nederlanden, van 1604 tot 1659. Een conflict tussen de bisschop van Gent en het dubbelklooster van Maria Troon in Dendermonde loopt stevig uit de hand.

Wanneer Antoon Triest, de populaire bisschop van Gent, kwalijke geruchten over de levenswandel van de birgittinessen – de ‘gekroonde hoofden’ – in een dubbelklooster van Dendermonde opvangt, arresteert hij enkele zusters en stuurt hij de paters definitief weg. Maar daarop gebeurt wat iedereen onmogelijk acht: de zusters en paters komen in opstand tegen de bisschop, de collega’s bisschoppen weigeren hun steun, de politieke overheid saboteert zijn acties, rellen breken uit in de stad en de pauselijke rechtbanken geven hem ongelijk.

De bisschop bijt zich vast in een onderzoek. Wat heeft zich precies afgespeeld achter de kloostermuren? Wie trekt echt aan de touwtjes van de opstand? Welke rol speelt het ‘ketterse’ jansenisme? En waar komt die schimmige advocaat van de kloosterlingen vandaan? Terwijl de pest de kerkhoven vult en de protestanten en de Fransen het grondgebied bedreigen, bekampen de machthebbers elkaar met intriges en gekonkel.

‘De magistrale vertelkunst in Gekroonde hoofden wekt een verbijsterende intrige opnieuw tot leven. Dit waargebeurde verhaal fileert vlijmscherp de politieke en religieuze tegenstellingen in de 17e eeuw. In de stille kloosters, broeierige herbergen, weelderige kerken en statige paleizen stonden mensen van vlees en bloed tegenover elkaar. Seks, laster, diefstal of geweld, zij schuwden geen enkel middel in de voortdurende strijd om de macht. En nog het minst, de ketterij.’ – Rik Torfs

JAN PAUWELS doctoreerde als germanist en is verbonden aan de Koninklijke Bibliotheek. Sinds tien jaar is hij woordvoerder van de christendemocraten in de Wetstraat (Etienne Schouppe, Servais Verherstraeten, Joke Schauvliege).

Welkom op de boeklancering op donderdag 8 februari 2018 om 20u00
​Met een inleiding door burgemeester Piet Buyse en prof. dr. Rik Torfs
​Locatie: Stadhuis (Ros Beiaardzaal), Grote Markt, Dendermonde
​Indien interesse om hierbij te zijn, gelieve contact op te nemen met Annelies Laureys via [email protected]