Slotdebat 'Terug naar Utopia': Rik Torfs, Bea Cantillon en Geert Noels in gesprek met journalist Dirk Tieleman

Op 16 januari sluiten de KU Leuven en Davidsfonds Uitgeverij het Utopiaproject af met een prikkelende blik op onze tijd en onze toekomst. Geïnspireerd op het uitdagende boek Terug naar Utopia gaat journalist Dirk Tieleman in gesprek met Rik Torfs, Bea Cantillon en Geert Noels over de betekenis en relevantie van Utopia vandaag.

Aansluitend heffen we het glas en kan de tentoonstelling 'Utopia and More' bezocht worden, een initiatief van de Universiteitsbibliotheek en Kunst en Erfgoed KU Leuven in samenwerking met KU[n]ST Leuven.

PRAKTISCH

Grote Leeszaal Universiteitsbibliotheek
Mgr. Ladeuzeplein 21, Leuven
16 januari 2017 om 20u

20u: Slotdebat
21u: Receptie en bezoek aan de tentoonstelling Utopia & More.

Online inschrijving via deze link.
Tickets: 8 euro (studenten 4 euro) ter plaatse te betalen aan de kassa.

_____________________________________________________________________________________________________

In december vierde Thomas More's Utopia zijn vijhonderdjarige bestaan en Leuven vierde lustig mee met een heus stadsfestival, onder het motto: The Future is More. Tentoonstellingen, boeken, concerten, lezingen, dans, theater en nog veel meer.

De veelbesproken expo 'Op zoek naar Utopia' in het M - Museum kende een overweldigend succes en sluit samen met de talloze andere boeiende tentoonstellingen na 17 januari de deuren. Bij Davidsfonds Uitgeverij verschenen dit najaar naast het gelijknamige boek bij deze tentoonstelling nog twee spraakmakende uitgaven: Thomas More, Een leven in vijf vriendschappen door Joris Tulkens en Terug naar Utopia.

Met dit laatste boek wordt het Utopiaproject uitgewuifd in stijl. Drie toonaangevende stemmen die voor Terug naar Utopia geïnterviewd werden, komen tijdens het debat aan het woord. Geert Noels, Bea Cantillon en Rik Torfs reflecteren samen en elk vanuit een eigen invalshoek over wat een boek van 500 jaar oud vandaag nog kan betekenen, onder de deskundige begeleiding van journalist Dirk Tieleman.

Utopia als spiegel voor de eigen tijd en als bespiegeling over de wereld. Samen op zoek naar de relevantie van het visionaire ideeëngoed dat More ons naliet als erfenis. Een terugblik op en een terugkeer naar de oorspronkelijke bedoeling van Utopia.

_________________________________________________________
Dirk Tieleman & Geert Heymans | Terug naar Utopia