'Stille Mannen' ontrafelt de bekende Mechelse familiegeschiedenis van Van Hoogenbemt

Willy en Steven Bogaerts schrijven deze roman in het spoor van bestseller 'De Stille Man' (1938)

Albert van Hoogenbemt, auteur van De stille man (1938) was de achterneef van Willy Bogaerts en liet zich voor zijn hoofdpersonage inspireren door zijn nonkel Bernard, die de grootvader is van Willy. In De Stille Man verlaat Bernard zijn gezin voor de flamboyante cellospeelster Lydia, waardoor zijn familie in een verstikkend web van intriges belandt.

In Stille mannen gaat de verteller, de kleinzoon van Bernard, ondanks zijn eigen problemen - de mysterieuze dood van zijn vrouw, een dreigende burn-out en de moeilijke relatie met zijn dochter - op zoek naar die femme fatale Lydia, die inmiddels een wereldster geworden is. Hij hoopt uit haar mond de waarheid te vernemen over hun familiemysterie en vindt haar in Leipzig, de stad van de muziek. Daar belandt hij in perverse spelletjes en komt tot onthutsende ontdekkingen, die zijn leven compleet overhoop halen.

De stille man kreeg niet alleen de Driejaarlijkse Staatsprijs voor Verhalend Proza maar na vertalingen in het Duits en het Spaans ook internationale waardering. De roman groeide uit tot een echte Vlaamse klassieker die meer dan zestig jaar lang heruitgave na heruitgave kende. Stille mannen is een merkwaardige sequel op deze klassieker. Of zoals Bart Somers het in zijn voorwoord bij het boek stelt: "een postuum eresaluut aan een Mechels monument".

Welkom op de boeklancering van Stille Mannen
zaterdag 7 oktober om 15u00
in het Stadhuis van Mechelen

Het boek zal ingeleid worden door Minister van staat
en gewezen Premier Mark Eyskens.

inschrijven via pers@wpg.be

Willy Bogaerts vormt samen met zijn zoon Steven Bogaerts een schrijversduo dat bekend staat om hun reeks thrillers rond de introverte commissaris Bottu, die zich afwisselend afspelen in Leuven en aan de kust. Stille Mannen is hun twaalfde roman.

"Albert van Hoogenbemt is nog steeds een van de belangrijkste schrijvers die Mechelen ooit heeft voortgebracht. Nieuw werk dat zijn persoon en oeuvre weer voor het voetlicht brengt, wordt in Mechelen dan ook enthousiast onthaald. Stille mannen is de echo van het bekroonde boek De stille man, waarmee Van Hoogenbemt destijds de Driejaarlijkse Staatsprijs voor Verhalend Proza won, thans de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap. In hun twaalfde boek kiest het schrijversduo Bogaerts voor een herkenbaar Mechelse setting. De stad als hoofdpersonage of het stille toneel van een eigentijdse sequel. En daarmee werd dit boek een postuum eresaluut aan een Mechels monument. Ik hoop dat Stille mannen de belangstelling voor de schrijver Van Hoogenbemt en de stad Mechelen bij een nieuw en ruim lezerspubliek zal aanwakkeren."

Bart Somers, Burgemeester van Mechelen, in het Voorwoord

___________________________