'Terug naar Utopia': De oorspronkelijke bedoeling van Utopia in een hertaling, met eigentijdse perspectieven en een meeslepende documentaire

Voorbij de verachting en de verering van de utopische erfenis: een spiegel voor onze tijd

December 1516: Utopia rolt van de Leuvense persen. Het werk van de Engelse politicus en Europese humanist Thomas More bleek een mijlpaal voor het Europese denken. Maar wat betekent het utopische denken vandaag nog?

Durft u nog utopisch te denken?

Vijfhonderd jaar na de publicatie van het boek staan we oog in oog met een allesomvattende maatschappelijke crisis, radicaal van aard, globaal in omvang. Er wordt gesproken over The End of History, The Clash of Civilizations en zélfs over The Endtimes of Human Rights. We staan op een radicaal kantelpunt in de geschiedenis dat zich op maatschappelijk vlak als mogelijk fundamenteel breekpunt laat kennen. De uitdagingen zijn navenant.

Kan de utopie - als politieke omwentelingsmotor bij uitstek - iets in beweging brengen en ons in beweging brengen, wars van alle doemdenken?

Deze vragen vormen de start van de zoektocht in Terug naar Utopia.

Cultuurfilosoof Geert Heymans hertaalde de Latijnse tekst van More's Utopia in sprankelend Nederlands. Tussen de hoofdstukken door laat journalist Dirk Tieleman moderne denkers Tinneke Beeckman, Marc Buelens, Bea Cantillon, Geert Noels, Rik Torfs en Herman van Rompuy vertellen wat een boek van 500 jaar geleden vandaag nog kan betekenen. Elk vanuit een eigen invalshoek denken ze na over Utopia toen en nu. Regisseur Fabio Wuytack sluit het boek af in een epiloog en leidt ons binnen in zijn filmisch universum met de documentaire Back to Utopia, waarin hij op diverse plekken in de wereld thema's uit Utopia in beeld brengt. De trailer kan bekeken worden via https://vimeo.com/182960449.

In de voetsporen van Thomas More gebruiken de interviews en de documentaire het boek als spiegel voor de eigen tijd, als bespiegeling over de wereld. Op zoek naar de relevantie van het visionaire ideeëngoed dat More ons naliet als erfenis. Een terugblik op en een terugkeer naar de oorspronkelijke bedoeling van Utopia.

________________________________________________________________
Dirk Tieleman & Geert Heymans | Terug naar Utopia