Uitgebreide editie van 'Landlopers': het standaardwerk over de rijksweldadigheidskolonies

Toon Horsten stelde enkele jaren geleden de bijzondere geschiedenis van de rijksweldadigheidskolonies in Wortel en Merksplas te boek. Begin 2017 werd de selectieprocedure voor de erkenning van de zeven koloniën, waaronder die van Merksplas en Wortel, als UNESCO Werelderfgoed opgestart: daarover volgt komend voorjaar hopelijk positief nieuws. Het zal dan precies 25 jaar geleden zijn dat de wet op landloperij in België en meteen ook de landloperskolonies zelf werden afgeschaft.

Wat zeker is, is dat de geschiedenis van de landloperskolonies ook vandaag ongemeen interessant blijft, omdat ze iets zegt over hoe we als samenleving omgaan met verschoppelingen, zij die in de marge van de maatschappij op zoek zijn naar een plek. Deze zomer opende daarom een nieuw en interactief bezoekerscentrum de deuren, dat het unieke verhaal van armoedebestrijding opnieuw tot leven brengt. Bij Davidsfonds Uitgeverij wordt een nieuwe en uitgebreide editie gebracht van Landlopers met extra beeldmateriaal om het standaardwerk opnieuw beschikbaar te maken.

De pers over Landlopers:

'Een boeiende en soms hallucinante geschiedenis.' - Knack

'Landlopers weet mooi in beeld te vangen hoe de grote lijnen van de geschiedenis de kolonies steeds doorkruisen. Zo worden de landlopersgemeenschappen een afspiegeling van wat zich in de rest van de wereld afspeelt.' - De Groene Amsterdammer

'Een onovertroffen non-fictieboek.' - Louis Van Dievel

Landlopers

‘Je hebt toch wel geld bij je?’ Wie opgroeide in het Vlaanderen van de twintigste eeuw heeft het zijn ouders wel eens horen vragen. Tot 1993 was er een strikte wet op de landloperij.

Iedereen die zich op straat begaf zonder voldoende geld om een brood te kopen, kon worden opgepakt en veroordeeld. Wie achter de tralies verdween, belandde uiteindelijk in de rijksweldadigheidskolonies van Wortel en Merksplas –ver van de steden, midden in de bossen en heiden. De kolonies werden een vergaarbak voor armen, asocialen, vagebonden, deserteurs, alcoholisten, eenzamen, simpelen van geest, verdwaalde kozakken, Joden en toevallige passanten. Op een bepaald moment zaten er meer dan zesduizend mensen opgesloten.

Landlopers is het relaas van een bijzonder project, een alternatieve sociale geschiedenis van de voorbije tweehonderd jaar, met als uitgangspunt de steeds veranderende wijze waarop de Belgische maatschappij de voorbije twee eeuwen is omgegaan met haar eigen verschoppelingen.

TOON HORSTEN (1969) groeide op in Wortel, in de buurt van de rijksweldadigheidskolonies. Voor dit boek sprak hij met landlopers, voormalige bewakers, directieleden en historici. Ook dook hij zelf in de archieven.

Toon Horsten, Landlopers
ISBN 9789059089013 | 320 blz. | €29,99 | Hardcover