'Verboden vrucht': Johan Mattelaer belicht de driehoeksverhouding tussen seks, erotiek en kunst

Na 'De Fallus' en 'Seksuologische en minder logische verhalen' het derde luik in de boeiende trilogie over de artistieke geschiedenis van de seksualiteit

Seks is van alle tijden. Seks is noodzakelijk voor de voortplanting en de instandhouding van de soort. Maar wat bij dieren een instinct blijft, is bij de mens ontwikkeld tot een cultureel gegeven dat we erotiek noemen. Erotiek is een geraffineerde, culturele vorm van seksualiteit.

Verboden vrucht belicht de driekhoeksverhouding tussen seks, erotiek en kunst: van de vrouwelijke borst en het kontje in de kunst tot de verzoekingen van de Heilige Antonius en erotische dromen, van de megafallus in poëzie en culturele fantasieën tot de oosterse erotiek van China en Japan, van de immense populariteit van de 'gevallen' Heilige Magdalena tot het liefdesverhaal in het Hooglied.

Verboden vrucht biedt ook een inkijk in de vele erotische kunstvormen die de mensheid heeft voortgebracht: een gebeeldhouwde vulva op Romaanse kapitelen, het vrouwelijke driehoekje op renaissanceschilderijen, de wellustige borsten van courtisanes, falussen in alle maten...

Kortom: een boeiend en gevarieerd panorama op kunst en erotiek. Verboden vrucht is een boek dat rijkelijk van beeldmateriaal voorzien is en dan ook niets aan de verbeelding overlaat!

Uroloog Johan Mattelaer woont in Kortrijk. Samen met De Fallus en Seksuologische en minder logische verhalen vormt dit boek een merkwaardige en volledige trilogie over de geschiedenis van de seksualiteitvanuit een artistiek en cultureel standpunt.

Johan Mattelaer, Verboden vrucht. Seks, erotiek en kunst
ISBN 9789059087163 | 272 blz. | € 29,99 | Gebonden