'Wijn in België' - ​ Dé luxueuze wijnbijbel van bij ons

Met meer dan 200 niet te missen wijnadresjes in België

Wijnbars. Wijnrestaurants. Wijnhandels. Wijnevents. Wijnbouwers. Wijnproeverijen. Wijnclubs. Wijnkenners. Wijnopleidingen. Ons land is een ware schatkamer als het over wijn gaat. We zijn compleet gek van wijn, we hebben de lekkerste wijnen ter wereld ter beschikking en het aanbod om ze te proeven, te kopen of er meer over te leren is duizelingwekkend. Met andere woorden: België heeft een heuse wijncultuur. Volgens Filip Salmon is die misschien zelfs sterker dan de Franse of Italiaanse.

In april van dit jaar publiceerde Gfk nog de resultaten van een grootschalig onderzoek naar de thuisconsumptie van wijn bij 5000 gezinnen in België. Wist jij dat:

• 89% van de wijn in België wordt aangekocht in de supermarkt? 6% wordt gekocht in het buitenland (in supermarkten en op wijndomeinen) en slechts 5% bij de speciaalzaak (cavisten).
  • We in de supermarkt gemiddeld slechts 3,6 euro besteden aan een fles wijn?
  • Een Belg gemiddeld 34 flessen wijn per jaar drinkt en er ook verschillen zijn per regio? In 2015 dronken Vlamingen er gemiddeld 32, terwijl er in Brussel en Wallonië per persoon 38 flessen de revue passeerden.
  • Vlamingen drinken ook duidelijk meer nieuwe-wereldwijn dan de Waalse en Brusselse landgenoten - daar staan de Franse wijnen wel nog sterk met een marktaandeel van maar liefst 60%.
  • Rode wijn is het populairst bij de Belgen, maar Vlamingen drinken meer witte wijn dan Walen en Brusselaars. In Wallonië en Brussel wordt dan weer meer rosé gedronken dan in Vlaanderen.

Dat wij Belgen echte wijndrinkers zijn, lijdt geen twijfel meer: reden genoeg voor een luxueuze wijnbijbel van bij ons.

Filip Salmon ging als groot wijnliefhebber samen met een wijnjury van meer dan twintig personen op zoek naar de Belgische wijnadresjes die u niet mag missen. Hij verzamelde de beste tips in de wijnbijbel Wijn in België en vertelt meteen het verhaal erachter.

Maak kennis met alle facetten van onze wijncultuur:

• Van de beste restaurants en wijnbars, over supermarkten en speciaalzaken tot Belgische wijnboeren in binnen- en buitenland.
  • Van de leukste wijnblogs tot de origineelste opleidingen en meest inspirerende verenigingen.
  • Van heerlijke wijnen degusteren tot wijn kopen en wijn verbouwen

In Wijn in België vindt u meer dan 200 tips om wijn ten volle te beleven. Want letterlijk in elke hoek van ons land schuilen prachtige wijnadresjes en vind je doorgewinterde wijnliefhebbers die met volle toewijding hun passie delen als sommelier, als wijnverkoper, als wijnlesgever, als wijngids - en nog zoveel meer. Niet zelden gooiden ze hun leven daarvoor om en startten ze een compleet nieuwe carrière. Ook het verhaal van de mensen achter de vele fantastische wijnplekken, leest u in dit boek.

Filip Salmon - zelf groot wijnliefhebber en wijnschrijver - schreef eerder De 50 beste wijnhandels in Vlaanderen (2009) en Vlaamse Foodies (2014). Zijn nieuwe boek Wijn in België verschijnt voor de Franstalige liefhebbers ook als Le vin en Belgique bij La Renaissance du Livre.

Genieten, ontdekken, proeven, beleven: heerlijke nasmaak verzekerd

----------------------------------------------------------------------------
Filip Salmon, Wijn in België